Ostravský bluegrass
Životy, konjunktury krize a zániky bluegrassových ostravských kapel mě zaujaly
do té míry, že jsem se rozhodl napsat dokument o ostravském bluegrassu. Osudy
jednotlivých hráčů se v kapelách proplétají někdy až absurdním způsobem a byly
a jsou námětem mnoha
desítek hodin debat zainteresovaných ... Nemyslím si a ani nepředpokládám větší
rozšíření této antologie, ale doufám, že se mí přátelé s chutí začtou a
zavzpomínají, popřípadě někdy i poprvé dozví "jak to tehdy všechno vlastně
doopravdy bylo".
Za takovouto značkou je možno najít ukázky z tehdejší tvorby
Pravěk
Počátky ostravského bluegrassu sahají pravděpodobně až do roku 1967, kdy se
zformovaly kapely Wells Fargo a Gamblers.
Obsazení kapely Wells Fargo (později Poslední cestující) z r. 1970 :
Pavel Koval - basa, Petr Koval - klávesy, Pavel Lodr - housle, Jan Mecner - banjo
Hana Glogovská - zpěv, Luděk Lešnovský - kytara, zpěv, Milan Kaplan ?
Životaschopnější z obou kapel se ukázali Gamblers kteří přežili i
několikanásobnou změnu názvu i obsazení, ale jak sami uvidíte a vyčtete z
dalšího textu, stabilní obsazení kapel bývalo a je spíše vyjímkou a neznamená to, že by se lidé kteří
figurovali ve zmiňovaných kapelách přestali o tento žánr zajímat. V r. 1969 se
Gamblers přejmenovali na White Horse,
tento název později (1972) počeštili na Bílý kůň a nakonec změnili na Koukol.
V letech 1969 - 1972 se zformovalo několik dalších kapel - Drobci, Žaludy a Fangle. Většího ohlasu a významu dosáhla pouze posledně jmenovaná kapela, která s menší přestávkou a změnou v obsazení fungovala až do r. 1981.
Rok 1973 je poznamenán zrozením dvou dalších bluegrassových kapel. První z nich
se jmenovala Brikety a vedoucí osobností byl basista Robert Vitt. Brikety byly ovlivněny stejně
jako všechny podobné kapely té doby Zelenáči a Plavci. Jejich americkými vzory
byli "Flatt and Scruggs and Foggy Mountain Boys", Osborne Brothers a Country
Gentlemen. Jejich tvorba však kolísala mezi trampgrassem a bluegrassem a
prozrazovala značný amaterérismus.
Koukol
Proč Koukol? - patrně podle složeniny Country-Kolegium počeštěné na Koukol. Nejvýraznějšími osobnostmi skupiny byli sourozenci Košárkovi, kteří jako jedni z prvních prezentovali do té doby u nás na ostravsku dosud nevídaný nástroj - dobro.
Rozkol
Vzniku ostravské bluegrassové kapely Rozkol předcházel opravdový rozkol kapely Koukol. (jinak název
navazoval zkratkou - Rozumné kolegium). Kapela vznikla v roce 1981 jako
samostatná frakce a stala se ostravskou "líhní" bluegrassových hudebníků.
V r. 1984 větší část hráčů Rozkolu odešla "znovuzaložit" kapelu
Modřina.
(Modřina z konce 70. let už tehdy neexistovala).
Kapelník Rozkolu, Ing. Ladislav Duda, měl už za sebou zkušenosti z Fange a Koukolu. V r. 1986 se oddělila další odnož,
Klan
, která dala základ skupině Ostruha (později Tyrkys). Rozkol si opět jako už po několikáté musel doplňovat své
řady... ...kapelník Rozkolu toto komentoval při setkání s odrodilcem Zenklem
slovy:" Ty hade!!!". Rozkol důstojně uzavřel svou bluegrassovou pouť do věčných lovišť v r. 1990 přejmenováním
zbytku kapely na "Mr.B.Pyne ". Vývoj a personální změny v obsazení kapely lze
vyčíst z následující tabulky:
Rok | kytara | kontrabas / baskytara | mandolína | banjo | sólový zpěv | housle | dobro |
1981 | Ladislav Duda | Jedlička (Plivník) | Jan Meisel - Merun | Josef Vyležích | na klavír P. Žídek | - | - |
1982 |
Ladislav Duda Vladimír Bílý White |
Miroslav Mladějovský - Vreco | Jan Meisel - Merun | Slávek Mladějovský | - | Vladimír Balatka + Luděk Petroš | Miloš Kudělka |
1984 | Petr Průša - Segler, Luděk Beneš-Lujdži |
Radim Zenkl | Jiří Stehlík | - | Luboš Sedlák | - | |
1985 | Česťa | Jiří Protivanský | Ivan Honzák - Váňa | - | Vít Konečný | - | |
1988 | Ladislav Duda | Dan Plinta | Jiří protivanský | Jiří Stehlík- Shellin | Petr Hubacz | - | - |
1990 | Ladislav Duda | Dan Plinta | Radim Duda | Jiří Stehlík Shellin | Gustav Žídek | - | - |
C.O.X.
(Koks)Kapela vznikla v půlce r. 1980 a hrála do 1982. Zánik po Odchodu Ládi Bílého do Rozkolu
Rok | kytara | kontrabas | mandolína | banjo | housle |
1980 | Vladimír Bílý - White | Petr Průša - Seger | Jiří Jaroš | Jiří Staněk - Křemen | Hana Bílá |
1982 | Vladimír Bílý - White | Petr Průša - Seger | Petr Ondruch - Psinec | Pavel Juřena - Mozek | Pavel Brunclík - Báža |
Kaktus, Plevel
Toto povídání jsem se rozhodl napsat na popud Jirky Shellina Stehlíka do jeho historie ostravského bluegrassu jakožto vedlejší větev hlavního kmene. Nechci v žádném případě mapovat již dávno popsané, ale chtěl bych si poukázat na lidi - či osobnosti, kteří se větší nebo menší měrou zasloužili o rozvoj tohoto hudebního směru, popřípadě tento hudební styl jakýmkoliv způsobem interpretovali. Spousta těchto lidí se této muzice věnuje dodnes i když naopak mnoho z nich skončilo nenávratně v hudebním propadlišti dějin - přinejmenším pro Ostravský region.
Chtěl bych poděkovat Shellinovi za to co dělá pro tuto hudbu a taky spoustě jiným muzikantům
a kapelám jejichž názvy jsou uvedeny na jeho stránkách, dále všem muzikantům ,kteří svou
činnost prezentují celému světu formou vlastních domovských stránek.
Z práce těchto lidi ční velice ušlechtilý cíl, na jehož konci je vědomí, že bluegrassová
hudba nezůstane uschována jenom jakožto zažloutlé fotografie na dně krabice od bot, ke kterým
se každý z nás muzikantů jednou za čas nostalgický vrací …
Mé bluegrassové začátky sahají do mladých trampských let kdy, můj kamarád a nynější
vynikající basista kapely Tygraš- Ivan Kielor
hrával v bigbítu a na horách získával dívčí srdce hrou na "gibsonku" zbouchanou
z překlížky někde rádo by ve stolárně (nebo spíše v truhlárně) a Josef Vyležich
lámal přes koleno Scruggsovou školu a vyráběl "hande mandle" pětistrunná banja.
Nutno podotknout, že Pepovy nástroje na tehdejší dobu neměli konkurenci, alespoň oproti těm
nástrojům dodávaným na náš tehdejší trh. Ještě několik let před tím, mi na jednom
trampském výjezdu jakýsi zarytý folkař ukázal torzo kytarové vyhrávky tzv.
G-run, nebo chcete- li Flatt-run. Tomuto zarytému folkařovi jsme honosně říkali Billy a nebo Bily s jedním "L" (dnes už si nevzpomenu). Ten člověk se jmenoval Petr Hubacz a ostravským Bluegrassem se proplétá řadu let viz. Tyrkys atd…
Ještě jedno jméno nesmím opomenout, a to je Vláďa "Cigi" Karásek (zemřel dne 21. 9. 2012), který už tenkrát , alespoň v kostce věděl kdo to je Tony Rice.
S tímto klukem jsme navštěvovali čtvrteční sleziny u Edizona , kde se scházela osada "Bobři" a spousta muzikantů jako například J.Vyležich, Jiří Protivanský, Zdeněk Mendoš , který měl už tenkrát na svém kontě spoustu velice krásných textů. Tím to pro mne všechno začalo.
Bylo to období nepřeberného poznávání bluegrassu a všeho toho , co se této muziky týka.
Někdy si z Jirkou po pátečních zkouškách z Prograssem u ostravské 12-tky říkáme, že by nebylo marné posledně jmenovaného člověka odkudsi vykutat a vytáhnout na denní světlo jeho texty.
Tato poznávání přerušila má dvouletá vojenská služba. Musím říct že i ta přinesla své ovoce. Někdy v půlce roku 1985 pro mě nastal zlom, a to když se na spartakiádě v Praze objevil "paragánský špagát" jménem Miloš Kudělka tehdy ještě jako modřiňácký hráč na dobro, který mi věnoval moje první tabulatury Dr.Watsona. Miloš dnes působí spolu ze Slávkem Mladějovským a Mirkem Kubíkem někde na Moravě v kapele Prsten. Po mé prezentaci na vojně jsem dostal "lano" od formace, která si říkala KAKTUS v obsazení:
Rok | kytara | baskytara | mandolína | banjo | housle | dobro |
1986 | 1.kytara : Standa Kmošťák 2.kytara: Libor"OLAF"Ožuch |
Ilona Máchová | Pavel Švrlanský | Jiří Mácha | Milan Brokeš | Iva Brokešová |
19__ | X | X | X | X | X |
No byl to prostě ansámbl téměř jako "Alexandovci", ale pro nás bylo důležité, že je
bluegrass na světě a s ním hromada těch všelijakých hornpipů, Ostružinových květů a drtilo se vše
od B.Monroe až po Spectrum.
Po několika létech se "balšoj ansámbľ" zredukoval a změnil i
název na Plevel. Banjo - Mácha, basa - Máchová,
1. kytara - Kmošťák,2.kytara - Ožuch a mandolína spolu z houslemi - Brokeš.
Musím však vyzvednout, že táhle parta lidí byla ohromně nabitá energií a
smyslem nepokazit žádnou srandu a kdo je znal, jistě mi dá za pravdu -
ať je muzikant a nebo, jak se říká, hudebně negramotný.
Standa Kmošťák dnes pojídá hamburgry někde ve Státech, manželé Machovi existují nebo neexistují někde
Čechách, Milana a Ivu Brokešovy spolklo podnikání ... Tak to je pro dnešek vše.
Další etapu mé hudební kariéry najdete pod odkazem Prograss
V Ostravě dne : 28.9. 2001 Napsal Libor "OLAF" Ožuch († 28.4.2022)
Modřina
Modřina vznikla r. 1982 a později se stala pilířem severomoravského bluegrassu. Název kapely poprvé vyslovil její zakládající člen Ivo DROBEK Knápek - byla to paralela s tehdy populární bluegrassovou karvinskou Bowlí. Kromě Ivoše kapelu zakládali Miroslav VRECO Mladějovský, Pavel BÁŽA Brunclík a moje maličkost. Byli jsme tehdy hodně mladí, tápali jsme, samozřejmosti jsme považovali za detaily a detaily za bezpředmětné.
Pavel Brunclík záhy odešel posílit housle do tehdy Olomoucké Bluegrass Novy a na jeho místo nastoupil Vladimír ČIKO Balatka - zemřel dne 20.3.2020. Po částečném rozpadu kapely v r. 1983 nastává nové období bouřlivých změn v Modřině a ustálilo se v r. 1984 na schématku. Jiří Zapletal, Honza MERUN Meisel, Josef HARY Vysloužil, Slávek Mladějovský a Miloš Kudělka z Jižní Moravy
Rok | kytara | kontrabas / baskytara | mandolína | banjo | housle | dobro |
1982 | Ivo Knápek - Drobek | Miroslav Mladějovský - Vreco | Monika Göttlichová | Jiří Stehlík | Pavel Brunclík | - |
1984 | Jiří Zapletal | Vojtěch Vysloužil (Hary) | Jan Meisel - Merun | Slávek Mladějovský | Luděk Petroš - Apač | Miloš Kudělka |
1985 | Luděk Beneš | Ladislav Sitko - Ceďák | Luděk Petroš | - | ||
20-ti letá pauza, kapela přejmenována na BlueREJ | ||||||
2008 | Jiří Zapletal | Luděk Beneš | Jan Meisel - Merun | Ladislav Sitko - Ceďák | Luboš Sedlák | - |
Tyrkys
Kolébkou Tyrkysu byla kapela Rozkol, ve které se začalo v r. 1985 formovat jádro nespokojených a po větší náročnosti na muziku toužících muzikantů tzv. "Klan". Ten sestával z Radima Zenkla, Luboše Sedláka, Martina Míšance a mě a zkoušel "tajně" souběžně s Rozkolem. Z Klanu přijetím Luďka Beneše a Honzy Šedo se zformovala kapela Ostruha - předchůdce Tyrkysu. Ta měla svůj debut na Bluegrassovém festivalu pod Ostrým na jaře r.1986.
Po několika měsících Martin Míšanec vyměnil kytaru za baskytaru a do kapely přišel kytarista Ivo Knápek, do té doby hrající ve skupině Modřina. Kapela dostala novou tvář a tak se změnil i název. Vznikl Tyrkys. Po prvních pěti měsících společného hraní obohatil kapelu
také sólový zpěvák Petr Hubacz, který přišel z folkové kapely Slza.
Skutečnost, že Martin Míšanec začal úspěšně hrát baskytaru zapříčinila odchod Luďka Beneše, který odchází
hrát do kapely Rozkol. Na začátku r. 1988 odchází Ivo Knápek na vojnu, a protože byl Tyrkys v této sestavě dost sehraný,
byla to ztráta značně citelná. V té době se už ale rodil nový nápad sestavit Tyrkys z muzikantů, kteří
dokáží své nápady rychle přenést na hmatník a zaměřit se výhradně na vlastní
tvorbu - v té době tolik proklamovanou.Tehdy Tyrkys začal produkovat přesvědčivé písničky z vlastní
autorské dílny, ve které Martin Míšanec tvořil hudbu a Petr Hubacz texty.
V té době jsem byl ,ke své nevoli, nucen odejít z kapely já. Přijata byla nová dvojka
nerozlučných muzikantů - Slávek Mladějovský na banjo a Miloš Kudělka dobro.
Největší úspěch dosáhl Tyrkys v r. 1988 - vítězstvím v celostátním kole Porty.
V r. 1989 odchází Martin Míšanec na vojnu a tím začíná vleklá krize
kapely která byla nakonec dovršena odchodem kapelníka Radima Zenkla do
experimentálního jazzového sdružení Mondo Mando. (poté velice brzy emigroval do země zaslíbené)
.
Činnost kapely ustává a čeká se na příchod Martina Míšance z vojny.
Ještě před svým příchodem z plnění vlasteneckých povinností měl Martin Míšanec v hlavě projekt kapely hvězd. Tragická a zbytečná smrt vynikajícího banjisty Milana Žourka ukončila plány na jednu z možných sestav. Nicméně Martin Míšanec byl z vojny doma a co dál? Po dlouhém vzájemném oťukávání, dalším hledání a přemýšlení se zformovala nová sestava Tyrkysu a začalo se zkoušet. Jako první projevil dočasný nezájem o kapelu banjista Ladislav Sitko, kterého jsem nahradil já, ale pouze na dva týdny . Zásadní obrat nastal tehdy, když obchodní a otcovské povinnosti donutily k odchodu kytaristu Mirka Kubíka a zpěváka Petra Hubacze, jehož odchod byl také částečně motivován osobními neshodami. Následoval jeden z mnoha "částečných a prozatímních rozpadů" kapely.
![](OBR/tyrkys-n.gif)
Další vzkříšení následovalo po dlouho všeobecně očekávaném rozpadu bluegrassové kapely Modřina.
V této nové sestavě se kluci velmi úspěšně pokoušeli hrát podle vzoru americké kapely Spectrum.
Dva potenciální baskytaristé v kapele bylo však dilema, které se muzikantům nepodařilo vyřešit a tak
nad Luďkem Benešem visel jako Damoklův meč přízrak možného příchodu kvalitního sólového kytaristy.
Poslední přesmyčka a zároveň závěrečná křeč Tyrkysu nastala s příchodem Rajka
Kostadinova jako sólového kytaristy. U baskytary pak Luďka Beneše vystřídal opět Martin
Míšanec. Fakt, že Martin Míšanec a Luboš Sedlák hráli tehdy zároveň i v country
kapele Terč asi přispěl k experimentální fůzi obou kapel. Martin Míšanec začal
poté spolupracovat s bigbeatovou kapelou Kvas.
Slávek s Milošem později působili v kapele
Prsten
Rok | kytara | kontrabas / Baskytara | mandolína | banjo | housle | dobro | sólový zpěv |
1985 | Martin Míšanec | Luděk Beneš "Lujdži" | Radim Zenkl Choroš | Jiří Stehlík Shellin | Luboš Sedlák | Jan Šedo Hamty | |
1986 - 1987 | Ivo Knápek Drobek | Martin Míšanec | - | - | Petr Hubacz | ||
1984 | Mirek Kubík | Slávek Mladějovský | - | Miloš Kudělka | |||
1988 | Mirek Kubík, Martin Míšanec, Rajko Kostadinov | Luděk Beneš, Martin Míšanec | Honza Meisel Merun | Ladislav Sitko | Luboš Sedlák | - | |
Nový Tyrkys | |||||||
Nové obsazení | kytara | Baskytara | el. kytara | housle | |||
1996 | Gustav Žídek | Martin Míšanec | David Nekola | Luboš Sedlák | |||
1998 | Erik Vymazal | ||||||
1999 | Mojmír Přikryl |
Pro nejnovější informace navštivte: http://tyrkys-band.cz zpět na obsah
Hotgrass
Bluegrassová kapela hotgrass byla původně založena jako dívčí projekt a nápad
Naty Stachow v počátku roku 1989 a posléze prošla mnoha personálními změnami, které se
týkaly především sólových zpěvaček. V původním obsazení se z deseti zpěvaček,
které se v kapele postupně vystřídaly, nejlépe osvědčila Jana Pacíková.
Mateřské povinnosti i jiné zájmy však ukončily tuto etapu kapely. Po odchodu většiny dívek na přelomu roku 1989 - 1990 zbývající dva členové kapely (baskytara, banjo) přijali kytaristu Ivoše Knápka Drobka, který dříve hrával s kapelou jako host a taky nového mandolínistu Radima Dudu. Po přechodnou dobu také vystupovala s kapelou zpěvačka Romana Vymazalová. Na podzim roku 1992 Hotgrass zaznamenal další změny v obsazení a kytaristu Ivoše Knápka vystřídal hráč z ostravské bluegrassové kapely Modřina, kytarista Ing. Jiří Zapletal.
Poté se Hotgrass stylově orientoval na progresivní, moderní bluegrass. Charakteristickým rysem repertoáru kapely byly melodické písničky s bohatěji členěnou harmonií a rytmikou s dominujícím trojhlasým (kdysi až čtyřhlasým) sborem. Kapela zpívala většinu písní s původními texty, které nově aranžovala. K úpravám si vybírala například písně americké bluegrassové skupiny Seldom Scene i písně z pole klasického bluegrassu. Věnovala se i úpravám skladeb z jiných hudebních žánrů.
Rok | kytara | baskytara | mandolína | banjo | sólový zpěv |
1989 | Hana Čížková | Pavlína Jancová | Kateřina Böhmová | Jiří Stehlík Shellin | Jana Pacíková |
1990 | Ivo Knápek Drobek | Radim Duda | Romana Vaňousová | ||
1992 | Jiří Zapletal | ||||
1994 | Honza Meisel Merun | ||||
1995 | |||||
1996 | Erik Vymazal |
X. Dech
![Pátý dech na celostátním finále Porty v r. 1993 z leva do prava: Stehlík, Meisel, Nekola, Beneš](OBR/5ty_dech.jpg)
Na myšlenku "Druhé jakosti", potažmo pak Druhého dechu přišel karvinský a později ostravský a nyní jihlavský bluegrassový nadšenec a filozof, banjista, milovník opačného pohlaví a vše s tím spojeného a dobrista Jan Šedo (Hamty). Honza prostě chtěl postavit pohodovou kapelu, ve které by nešlo o to vyhrávat soutěže ,ale aby každý, kdo má chuť a chce si zahrát, dostal příležitost. Později pak Druhý dech následoval Třetí dech, Pátý dech a doufám, že těch "X dechů" budou mít ostravští "bluegrassáci" stále víc a víc.
Největší radost jsem měl z Pátého dechu, když z oblastního kola Porty postoupil až do národního kola. O to nám asi nešlo, přesto úspěch potěšil.
Grassquartet
V průběhu měsíce září roku 1991 se rozhodla čtveřice ostravských muzikantů založit novou kapelu Grassquartet. Kapela v tomto obsazení hrála od března 1991 a to ještě pod názvem Rozkol společně s kytaristou Ladislavem Dudou.
Vytvoření nové kapely se odrazilo především ve skutečnosti, že se členové kapely začali orientovat převážně na vlastní tvorbu i když se původním bluegrassovým, nebo newgrassovým písničkám kapela nevyhýbala, ale hrála je zpravidla jen na countrybálech nebo na džem- sejšnech.
Podstatný podíl na tvorbě melodií a textů Grassquartetu měl kytarista David Nekola. Typický sound Grassquartetu charakterizoval nervní zpěv Gustava Žídka jenž prozrazoval i jeho dobrou oposlouchanost ...grassové klasiky i jeho vlastní invenci. Ve skladbách Grassquartetu basová kytara Dana Plinty šlapala spíše new- než blue- , ale taky slyšitelně jazz. Příslušnost k bluegrassovému žánru se dala pochytit někdy jen z bluegrassových riffů pětistrunného banja Jiřího Stehlíka.
Aranžmá skladeb byla vesměs kolektivní prací a byla výrazněji ovlivňována americkou kapelou New Grass Revival, kterou označovali tehdy všichni bývalí členové kapely shodně za svůj vzor a to jak po vokálové a instrumentální stránce, tak i ve výrazu. Později se Grassquartet snažil svůj charakteristický zvuk vyjádřit více přímočarým způsobem - jinak řečeno drsněji. Z tohoto důvodu kapela začala spolupracovat s bubeníkem Rosťou Stárkem.
Svou činnost začal Grassquartet jinak, než bývá u kapel tohoto zaměření obvyklé - prací ve studiu.
Během přibližně čtyřiceti hodin natočili hoši ve studiu
Ostravského rozhlasu album pod názvem Rok dlouhých týdnů.
Těchto 11 snímků bylo vydáno u nakladatelství firmy BONTON.
Album režíroval Jiří Pospíšil za asistence mistra zvuku Karla Šmitáka.
![Obsazení Nekola, Žídek , Stehlík, Plinta](OBR/audio1.gif)
Za svou relativně krátkou existenci Grassquartet odehrál množství koncertů,
festivalů, countrybálů zúčastnil se celostátního finále Porty 1992 v Olomouci.
V témže roce vyhrál Mohelnický dostavník.
Hotový materiál pro připravované druhé album nebyl zužitkován, protože se
kapela v r. 1994 rozpadla. Poslední aktivita kapely byl
"Vánoční projekt 1994"
,který byl pouze částečně dokončen až po zániku Grassquartetu.
- Jiří STEHLÍK - zpěv, banjo
- Daniel PLINTA - baskytara
- Gustav ŽÍDEK - sólový zpěv
- David NEKOLA....zpěv
- Rosťa Stárek .........bicí
Mr. B. Pyne
Co je to za podivné jméno kapely? Mrozinský, Bílý, Protivanský a Nekola. A už tu máme příjmení zakládajících členů kapely. Zbývá dodat křestní jména - Rosťa, Láďa, Jura a David. Poslední z jmenovaných však záhy odešel dělat svou kariéru do Rozkolu a pak do Grassquartetu .Úspěchy kapely můžeme shrnout: 1992-3 demo kazeta "Bugatti blues" v Rozhlase Ostrava, účast na festivalu Mragowo - Polsko a v r. 1992 na Banjo Jamboree Do léta r. 2000 hrála kapela v obsazení:
Stručná historie kapely
1990 | Založení kapely Mr.B.PYNE |
1991 - 1992 | Natočena a vydána kolekce snímků Bugatti Blues. |
od 1992 | Zahraniční vystupování v Polsku a Litvě. Natáčení pro Katovickou televizi pro pořad Country bar. |
1995-2000 | Konečně v ustálené formaci. |
květen 2000 | Odchází Láďa Bílý - jeden z posledních dvou zakládajících členů. |
rok 2002 | Zase ve čtyřech. |
- Složení kapely do r. 2000:
- Rostislav Mrozinski - mandolína, zpěv
- Vladimír WHITE Bílý- baskytara
- Ivo DROBEK Knápek - kytara sólový zpěv
- Jiří Shellin Stehlík - banjo, zpěv
- Na podzim r. 2000 vystřídal Láďu Bílého u baskytary Milan Šostý
Bowle
I když Bowle byla Karvinská kapela nesmím opomenout i tuto lokalitu, protože vzájemné prorůstání městských aglomerací spolehlivě bourá hranice regionu.
Drops
Zdroj Miroslav Urbaník
Další z velice úspěšných karvinských kapel, která vznikla v roce 1984. Mezi jejími zakládajícími členy stál nynější kapelník a houslista Miroslav Urbaník spolu s banjistou Štefanem Lukáčem zvaným Luky mandolínista Ladislav Tores Bilinský a Ivan Staněk na baskytaru.
V počátku se Drops zaměřoval na tradiční bluegrass (B.Monroea,C.Gazette,P.Rowan). Postupem času a s příchodem kytaristy Jirky Špunara, bývalého to banjisty skupiny Unce se Drops začal orientovat na newgrass a hrál převážně repertoár Newgrass Revival. Rovněž vlastní skladby byly zaměřeny na tento styl. V té době nahradil mandolinistu Ladislava Bilinského mandolinista z Orlové Milan Majk Dymanus z kapely Cent. Toto období bylo největším vrcholem newgrassové a bluegrassové tvorby Dropsu. Kapele se dostalo ocenění ve finále Porty v Plzni, na Mohelnickém dostavníku, na festivalu Mandolin Party, Banjo Jamboree ve Strakonicích. Kapela vystupovala v zahraničí: Polsko - Country Piknik Mragowo, Warszava, Krakow, Holandsko - bluegrassový festival, Německo a Slovensko. Poté došlo ke změně ve složení kapely. Mandolinistu nahradil dobrista Aleš Zegzulka. Drops natočil své první CD, kde ještě zahrál bývalý mandolinista Milan Dymanus. V roce 1998 se kapela rozpadla a ke znovuoživení došlo v roce 2000. Od této chvíle se Drops zaměřil na country a tomu přizpůsobil repertoár i skladbu nástrojů. Současná sestava:
- Miroslav Urbaník - housle, madolína, zpěv
- Jiří Špunar - akustická kytara, zpěv
- Jaroslav Baldík - elektrická kytara, zpěv
- Ivan Staněk - baskytara
- Patrik Polok - bicí
Od začátku února 2005 hraje Drops v obměněném složení:
- Miroslav Urbaník, housle, mandolína, zpěv
- Jiří Špunar, akustická kytara, zpěv
- Jaroslav Baldík, elektrická kytara, zpěv
- Milan Šenkeřík, baskytara, zpěv
- Pavel Berka, bicí.
Důvod změny je velmi prostý - zlepšení rytmiky a důraz na moderní americké country. Kapela již zcela funguje a od dubna 2005 začíná šňůra hraní. Všechny zdraví - Pavel Berka
Kapely vzniklé do revoluce 1998
Kapely po revoluci 1998
Odkazy :
Shellin © 2009