Recenze některých projektů
Jak já to vidím respektive slyším já. Obsahem je několik CD a to konkrétně
Towards The Tradition - Bluegrass Comeback ,
Príma den - Sekáči ,
Austrálie - BG Styl,
- Druhá šance ,
Halířov - Tygrasz ,
(kapely to teď ze sebe chrlí
jak na běžícím páse, pálí se a pálí...)
a různí muzikanti se ptali - co na to já a tak všelijak podobně. Doufám, že mi
nebudete mít za zlé, když se ze svými postřehy podělím i s ostatními...
A pokud bude mít někdo odlišný názor, a taky dost času na to, aby to všechno
sepsal, může mi to sem poslat a já jeho článeček, nebo reakci tématicky zařadím -
nikdo nemá totiž patent na rozum.
Předem ovšem předesílám, že se budu k tématům stavět kriticky.
Kdo chce slyšet pouze chválu, nechť hledá jiné www, nebo koupí kámošům
rundu a blaženě se usmívá... pak není o čem psát.
Toš tak je to... Shellin
Má kniha návštěv může fungovat i jako diskuzní fórum - proto napište a to buď k kladným ohlasem, nabo záporným, nebo jen tak - vždycky lepší něco než nic. Já už si to nějak přeberu.
Sekáči - Príma den | |
|
|
celkový čas - 49:00 Nahráno: Český Rozhlas Ostrava a dotočeno 3.16.1999 Hudební režie : Jiří Pospíšil Zvukový mistr: Ivo Roubal Foto: Řeháček, Halady Návrh obalu: T. Janda Vydáno vlastním nákladem, Aranžmá Sekáči |
![Obal CD Príma den](OBR/sekac-cd1.jpg)
První dojem
Perfektní zvuk, krásná barva el. kytary příjemný zpěv. !! a česky !! - konečně si někteří, tím zrovna teď nemyslím pouze a jen Sekáče , začínají uvědomovat , že i čeština má v country své místo. Nejvíce se mi líbí Dámy (16).
U Nech mě být (15) jsem si nejdříve myslel, že špatně slyším a že je to nevkusné a obludné avšak časem se z (15)ky stala má nejoblíbenější písnička - je to ze života a je to prča - nutno poslechnout dojem je nesdělitelný...
Všechno je od Gdur. .... aááá pardon jedna je myslím od E...
Housle mají silný nádech LŠU
, mandolína italský zvuk.
Snad sním - je skladba orientována silně do popíku a
je dost odvážné ji zařadit co by county.
Blbej sen - smysl nahrání této skladby vidím snad z důvodu dokumentaristiky - ono dnes se ve
studiu dá učesat ledasco - na druhou stranu musím konstatovat,
že dojem vylepšil pěkný zpěv...
Jen si zpívej - na tak známou (obecně profláknutou) píseň je
těžké psát český text, ale celé album je české takže je to asi v zájmu
zachování jednotné lajny...
Chci si jenom hrát - charakterem se zdá být tvrdší písničkou,než pak vyzněla - klidně bych si tam představil zkreslenou kytaru s marschallovským zbarvením.
Precizně zpracovaný buklet vč. ! všech textů a akordových značek! - takže kdo si chce zazpívat u táboráku už nemusí potupně hodniny opisovat nebo množit už napsané. Dívka z baru - pokud si někdo dělá "kompiluje" hudbu do auta k řízení
na dlouhé cesty - tak i doporučuji, snad jen trošku neladící, nebo špatně napsaný sbor , ale to se ztratí.
Sólo na kytaru potěšilo...
1A kvalita bez komentáře
..... rozpracováno
Přehled recenzí
Bluegrass Comeback - Towards The Tradition | |
Ivo Drbohlav 2. Rain & Snow (4:06) Del McCoury 3. Fireball Mail (2:09) Fred Rose - Floyd Jenkins 4. I Wouldn't Change You (3:06) Paul H. Jones - James Pritchett 5. The Good Times Are Gone (1:57) Pavel Juřena - Ivo Drbohlav 6. Who's That Knocking At My Door (3:13) Pat Enright 7. Talk About Suffering (3:52) Ricky Skaggs |
Bill Monroe 9. Hickory Wind (4:13) Bob Buchanan - Gram Parsons 10. I Can't Forget My Old Flame (2:30) Ivo Drbohlav 11. You Don't Think About Me When I'm Gone (2:19) Paul Clayton - Bil Clifton 12. Son's Prayer (3:15) Pavel Juřena - Ivo Drbohlav 13. Darling Alalee (2:02) John Duffey |
Lead kytara a dobro: Tomáš Juřena Baskytara: Eva Juřenová Rytmická kytara: Jan Sabol Mandolína Jan Meisel Nahráno v : Studiu EDEN, Albechtice u Českého Těšína, únor-duben 2001 Nahrávka, mixáž a mastering Roman Brachaczek Foto: Luďka Kubíčková, Vlastimil Němec Návrh obalu: Petr Šindel |
... Bill Monroe se v nebi tetelí blahem. Jeho sémě nadále bují a vzkvétá.
Zavřete-li oči slyšíte pravý americký bluegrass. Krásné sbory, excelentní sóla v
klasickém bluegrassovém obsazení (snad až na housle).
..... rozpracováno
Opravdu se mi líbí titulní foto. Navozuje "tajuplnou" atmosférou starých (pro bluegrass) zlatých časů kdy nebylo ani video, lidi ještě poslouchali rádio (a rádio nevysílalo takový odpad jako dnes), nebyly počítače a počítačové hry a mladí fanatici se realizovali skládáním rafinovaných bluegrassových sól a né programováním v C+++... Časy se však mění.
Po bližším ohledání obalu jsem si uvědomil, že by mě docela zajímalo kdo je onen
Ivo Drbohlav.
Psát autorské věci v angličtině pro moravskou kapelu je bezprecedentní.
Ještě k obalu. Trochu mě zarazilo, že tu není slovíčko česky. (že by málo místa, nebo nedostatek národní hrdosti?)Co tedy o sobě Bluegrass Comback píší?:
Jsou pětičlenná kapela z Opavy vida, která se zformovala v prosinci roku 1996 a konečně ustálila své personální obsazení v létě 1998 příchodem Jana Maisla. Svým názvem předurčují kapelu orientovat k tradici - odtud název výše uvedeného CD. Projezdili Kopidlno, Strakonice, Sloupnici, Trnavu, Vídeň a Voortuizen v Holandsku.
Čili na Slovensku v Rakousku a Holandsku anglicky všichni umí a kdo to neumí u nás tak ať se to doučí!!
P.S. Ááááá. Frontman kapely (Pavel Mozek Juřena) se ihned ozval. Překlepy jsou opraveny. Ale na argument, že když jdu na italskou operu - očekávám italštinu, bych dodal, že pro převážnou část slavných italských oper existují česká libreta. Jde přeci stále, přeze všechno umění, o základní požadavek - pobavit diváka. (I českého nevzdělaného v italštině.)
Už vím kdo to je Ivo Drbohlav! Je oficiálním představitelem Bluegrassové
asociace České republiky v Evropské bluegrassové asociaci a zakládající
člen a šéf pražské skupiny Early Grass Revival (kapela se zabývá opravdu
raným bluegrassem a hraje ho prý perfektně a mají velice příznivá hodnocení ze
zahraničí). Hrají věci převzaté i vlastní, ale ve "starém kabátě". Ivo píše
pro svou kapelu melodie i texty v angličtině. S Bluegrass Comeback se dohodli, že bude psát i pro ně.
Ivo Drbohlav prej není žádná vyjímka - anglicky u nás píše více autorů z více
bluegrassových kapel - RELIEF (skladby Zbyňka Bureše přebírají na
své desky Američané, např. Doyle Lawson, Chapmans a.j.), E.G.Revival, Lusitanian Grass, BG Cwrkot, Fifty Fingers .
P.P.S. věřte mi, že bych recenze dopsal ihned, ale občas potřebuji trochu pracovat i pro mé chlebodárce a tak mějte strpení. Na mytí hlavy je vždy času dost... Přehled recenzí
BG Styl - Austrálie |
||
![]() |
2. Austrálie /3:24/ 3. Kentucky Girl /2:35/ 4. Good Night The Lord's Coming /1:27/ 5. Lay Your Burdens At The Feet Of Jesus /2:10/ 6. I'll Be Rested /2:59/ 7. Na motoru /2:19/ 8. Up Abov My Head /2:03/ |
10. Happiness Is /2:18/ 11. The Wrath Of God /2:34/ 12. Nearer My God To Thee /2:38/ 13. Prima fór /2:38/ 14. Julie Ann /2:51/ 15. I'm walking /2:23/ |
|
..... rozpracováno
Jak jste si zajisté Ostraváci- bluegrassáci všimli vyloupla se nám tady nová (rok 2000 (+/-) ) grupa Tygrasz. Je obsazena však některými starými protřelými muzikanty a některými novými tvářemi. A podle vzorce nové koště dobře mete ihned vypustili demo-CD. Hrají v obsazení (rok 2000-2001):
Ivan Kielor - kontrabas, zpěv
Tomáš Sláma - kytara , zpěv
Tomáš Kocurek - sólový zpěv
Milan Janík - banjo, foukací harmonika, zpěv
Sedláček - mandolína, zpěv
- První dojem
- Druhý dojem
- Pod lupou
- Práce nahrávacího studia , režiséra
Proto, že se jedná o DEMO dá se omluvit zvýšená hladina šumu, která je slyšitelná při zapínání a vypínáním šumové brány a taky trochu nestandardní frekvenční obraz
(je více do basů (musel jsem svůj ekvalizér (čti equalizer) trochu potrápit))Co mi však více vadí je necitlivé nastavení komprese u mnoha hlasů i nástrojů. Zejména u sólového hlasu Tomáše Kocurka dynamická komprese znehodnotila jeho expresivní projev - česky když zpívá nahlas - je to skoro stejné jako když se snaží o intimnější projev. Stejná komprese naopak - pomohla - Tomáši Slámovi v písni "Kdosi mě ruší " tak, že jsem myslel, že tam mají hosta.... basa nekonkrétní - zahuhlaná barva - vím, že se to tak u kontrabasů dělávalo a dělává ale ... ... dá se i jinak.
- Sečteno a podtrženo
Tygrasz - Halířov
![](OBR/audio1.gif)
2. Six Days On The Road - E. Green, C. Montgomery 2:16
3. Kdosi mě ruší - Anne Young, M.Hofman 2:48
4. Eight More Miles To Lousville - Louis "Grandpa" Jones 2:38
5. Long Black Veil - Wikins & Dill 4:10
6. House of The Rising Sun - trad. 5:31
7. Na kopečku stála - slovenská lidová 2:34
8. Halířov - Kot & Petr Kocurek 0:04
- Natočeno 10.11.3.2001 ve studiu Barbarella v Ostravě. Zvuková režie MROŠ - neprodejné.
![](OBR/tygra-cd1.jpg)
Pecka. Úvodní skladby Mary Lou je zahrána s obrovským nasazením a příjemný témbr sólového zpěváka nenechá nikoho na pochybách, že toto CD stojí za to poslechnout až do konce. (V poslední době s tím mám dost potíže (pozn. aut.)). Překvapilo mě, že instrumentální výkony hráčů jsou více či méně vyrovnané. Nikdo nevyčnívá tím či oním směrem a celkem reprezentují vyšší třídu. Oceňuji i autorskou věc - text i hudba. Jen tak dále a větší kapky (myslím vlastní tvorby) - tato první vlaštovka ukázala, že na to máte.
K výběru skladeb: Hodně mě potěšilo a má stará zkornatělá ortodoxní duše
pookřála při staré dobré Eight More Miles To Lousville. Na můj vkus je v ní snad příliš mnoho hallu, ale jinak OK!
Six Days On The Road - dokazuje, že sólový zpěvák inklinuje k vzorům spíše v oblasti ortodox americké country (nemyslím tím ty současné moderní sračky) a má je dobře naposlouchané což také dokazuje v s citem zazpívané Long Black Veil. Veselý duch kapely se provalil v Kdosi mě ruší lišáckým projevem Tomáše Slámy a exceletním "Koťáckým" (Tomáš Kocurek) jódlem
Nevím čí to byl nápad zda-li vzniknul až na místě ve studiu (po poslechu sborů) a nebo to byl hned z počátku úmysl - prostě ve většině skladeb jsou ostatní hlasy silně pod úrovní sólového zpěváka (což by se dalo částečně vysvětlit zálibou v country projevu) a často musí posluchač napnout ucho a zaposlouchat se, zda-li tam opravdu jsou... Nejste hoši příliš sbekritičtí ?? (myslím, že o skromnost se zde nejedná). Jediný sbor, který je alespoň trošičku vyrovnaný je v "Na kopečku stála"
A teď už bez obalu: Basa - ráda trošku zrychlí kdekoli je jí to umožněno - čardášovité manýry se mohly plně rozvinout u (7) - tam to neva
Kytara při obtížnějších pasážích - závěr sóla v New oreans výrazně zpomalí a to i celou kapelu tak, že se tato nedostane už do původního tempa okolo 150Mm
Sólový zpěv je vždycky o malinko před kapelou - to nevadí a nevadí i menší intonační nepřesnosti v New Oreans - je to v duchu písničky nikde to není křiklavé. Mandolína celkem slušně opálila Duffeyho sólo do New Orleans.
Banjo - chválím sólo do Six Days..., u New Orelan rychlá pasáž je nastoupena 1-2 takt mnohem rychleji než celý zbytek - ale je to tak zaonačeno, že to v kontextu nevadí
Jistě jste si všimli, že v předcházejících odstavcích ze mě mluvila jen bledá závist a důkladně jsem pohanil vše co se jen dalo. Tak Sorry. Vzhledem k tomu, že i na titulu CD je nápis DEMO si myslím, že CD splnilo svou úlohu na jedničku !
P.S. připravte se , že banjistovi brzy zlomím ruku, , basistovi podpálím kvartýr, mandolínu a kytaru prostě rozšlápnu... Čau - navždy šílený Šelín.
Recenze :
Towards The Tradition - Bluegrass Comeback , Príma den - Sekáči , Austrálie - BG Styl, - Druhá šance , Halířov - Tygrasz ,Odkazy :
Shellin © 2009