Doprovod
Při hraní v kapele zastává banjo velmi často úlohu doprovodného nástroje. Hrajeme-li doprovod pod různé nástroje, sólový, nebo popřípadě sborový zpěv, používáme různé typy doprovodů, které se k tomu, nebo onomu nástroji, hlasu, nejlépe hodí.
Způsobů hraní doprovodu je opravdu velmi mnoho a jeho kvalitní zvládnutí je vizitkou dobrého hráče. Není vyjímkou, že bývají doprovodné party mnohem obtížnější, než vlastní sólo! Jako příklad mohu uvést Scruggsovu skladbu Cripple Creek, nebo některé doprovody banjisty Alana Mundeho.
Při doprovodu je velice důležitá je dynamika tvé hry. Při hře v kapele vytvářejí ostatní nástroje poměrně vysokou intenzitu zvuku a ty své banjo při doprovodu slyšíš velmi slabě, spíše jej pouze tušíš, a tak se nesmíš dát strhnout k nepoměrně intenzívnějšímu tónu, než ti dovolují ostatní nástroje. Jinou intenzitou doprovodu proto budeš hrát pod sólový zpěv, jinou pod housle a jinou pod kytaru!
Aby nedošlo k nedorozuměním, budu se opět držet amerického názvosloví uváděného ve škole Earla Scruggse.
Muting
Je způsob doprovodu při němž hráč zdůrazňuje nepřízvučnou dobu tzn. dělá protipól těžké době, kterou zpravidla hraje basa. ( Je to funkce, kterou tvoří u cimbálové kapely kontráši ) . Doslovný překlad slova muting je tlumení avšak tento je zavádějící. Ve skutečnosti, při držení akordu, jsou kladeny prsty do bezprostřední blízkosti pražců, nebo přímo na pražce - tím vzniká jakoby zatlumený křaplavý zvuk (jako třeba hi-hat u bicích). Levá ruka může ještě napomáhat tím, že v okamžiku úderu pravé ruky na struny - levou uvolníš, ale tak, že prsty zůstanou ležet na strunách, ale už se nedotýkají pražců. Všimni si, že při normálním držení akordů ( tj. na políčku ) je funkce domačkávání, nebo nedomačkávání strun obdobná jako funkce pedálu u klavíru.
Některé, nebo i všechny tóny na čtvrté (basové) struně můžeš vynechat. Tyto doprovody (s vynechanou první dobou) používej u rychlých skladeb.
Při brnkání basové struny "D" necháš strunu nachvíli zaznít a při následném brnknutí akordu levou ruku povolíš. Tak můžeš simulovat jistým způsobem vedení basové linky.
Vyzkoušej si složitější typy doprovodu
Takto můžeš hrát doprovod ke skladbě v šestiosminovém (6/8) rytmu
Vamping
Je doprovod, při kterém se rovněž používá způsob kladení prstů levé ruky přímo na pražce, ale struna se vůbec nedomačkává. Akord se rozkládá na kratší časové úseky - většinou osminové noty. Při vampingu je možno také levou ruku opřít o všechny struny celou dlaní v oblasti přibližně kolem 20. pražce, nebo jí v této oblasti nepravidelně posunovat nahoru a dolů. V tomto případě je celkem jedno jaký používáš roll. Výsledný efekt je spíše percusionové povahy a dodává skladbě zajímavý rytmický podklad - (správný odpich). Použití vampingu je zvlášť efektní při kytarových sólech, nebo při rychlejších skladbách. (E. Scruggs: Naschville Blues na LP Will The Circle Be Unbnbroken + Nitty Dritty Dirt Band, EP Greenhorns Marko čermák Jižní vítr ).
Back-up (doslova doprovod)
Je jedením z nejběžnějších způsobů doprovodu, který můžeme přibližně charakterizovat jako rozkládání akordů do osminových not. Má však svou charakteristickou stavbu a je evidentně odlišný od sólového partu především tím, že se nedrží vlastní melodie skladby, ale snaží se sólový hlas spíše podbarvovat, reagovat na jeho melodický klid vyhrávkami, harmonickými a melodickými přechody a tak vlastně sólový hlas podpořit. Při back-upu používáme jednodušších rollů, které umožní banjistovi například bez obtíží při back-upu zpívat. Používá se hodně v countryových skladbách
Lick
Je termín používaný Earlem Scruggsem pro vyhrávku ve skladbě a to při melodickém klidu, zejména při sólovém zpěvu, nebo po ukončení určité fráze. Zde je několik příkladů: Licky bývají hrány s velikým drájvem - tzn.,že jsou dynamicky "vypíchnuté" - zdůrazněné. Chápej lick jako minisólo - banjista v pravou chvíli ukáže, že "ví o co jde".
Swingový doprovod
Je velice efektní, ale také poměrně obtížný. Tento typ doprovodu s oblibou používá banjista Alan Munde u skladeb se swingovým rytmem.
© 2009 Shellin
Toto je původní, dosud nikde nepublikovaná škola
hry na pětistrunné banjo.
Všechen materiál (grafika hudba,midi) podléhá ochraně autorských práv
a nesmí být publikováno bez souhlasu autora.
Shellin © 2009