Základy hry
Ladění banja
Chyba přístupu k ../tab/s-31-1_.mid !
Při hře na banjo třemi prsty se používá většinou klíče G, takže zahraje-li se na prázdné struny, zazní akord G. Příležitostně se používá i ladění D a C.
Ladění banja v G:
Ladění G
Není-li k dispozici klavír, můžete použít ladičku, není-li nic z toho k dispozici můžeš použít tuto metodu:
- Nalaď čtvrtou strunu podle sluchu na potřebnou výšku.
- Zmáčkni čtvrtou strunu u pátého pražce a nalaď třetí strunu tak, aby obě zněly stejně - v unizonu (G)
- Stiskni třetí strunu u čtvrtého pražce a nalaď 2. strunu na stejnou výšku (H)
- Stiskni druhou strunu u třetího pražce a nalaď první strunu na tuto výšku (D)
- Stiskni první strunu u pátého pražce a nalaď pátou strunu na stejnou výšku(G)
Pátá struna dodává znění akordu podobný efekt jako dudy. Rovněž nemění svou výšku pokud to není zvlášť uvedeno. Páté struně se často říká palcová struna, protože se na ní prakticky vždy brnká palcem.
Uncle Dave Macon občas předváděl publiku jak ho učili ladit banjo. Bylo to podle písničky Children, children come home.
nebo-li
1Chil - 2
dren, 1Chil - 2
dren,3come - 4
home
Ladíš-li banjo s kytarou postupuj takto:
- Slaď svoji druhou, třetí a čtvrtou strunu ( všechny prázdné) shodně s 2.,3.,a 4. strunou kytary.
- První a pátou strunu nalaď podle předešlé metody.
Ladění C
Chyba přístupu k ../tab/s-31-2_.mid !
Ladění C je stejné jako ladění G pouze s jednou vyjímkou. Čtvrtá struna je C (jedna oktáva pod středním C) a je-li přitisknuta čtvrtá struna u sedmého pražce, má stejnou výšku jako prázdná třetí struna.
Ladění D
Chyba přístupu k ../tab/s-31-3_.mid !
- Čtvrtá struna je naladěna na stejný tón D jako při ladění G.
- Stiskni čtvrtou strunu u čtvrtého pražce a nalaď třetí strunu na tuto výšku (F#).
- Stiskni třetí strunu u třetího pražce a slaď s ní druhou strunu (A).
- Stiskni druhou strunu u pátého pražce a slaď s ní první strunu. (D).
- Slaď pátou strunu s první strunou stisknutou u čtvrtého pražce(F#).
Někdo ji slaďuje s první strunou přitisknutou u sedmého pražce (A)
Ladění Dmol
Chyba přístupu k ../tab/s-31-4_.mid !
Tón druhé a třetí struny je snížen o dva pražce oproti jejich tónu při ladění G (F a A) a tón páté struny je zvýšen o dva pražce (A). Příklad tohoto ladění naleznete v druhém díle této knihy v " Nashville Blues".
Jiný způsob ladění:
Chyba přístupu k ../tab/s-31-5_.mid !
- 1.Nalaď banjo na G.
- 2.Zvyš tón druhé struny o jeden pražec. (C)
Hra na banjo - základní pokyny
- Než začneš hrát, bude dobré přečteš-li si kapitoly o tabulatuře, a struktuře Scruggsova stylu hry a kapitolu o akordech.
- Posaď se a uchop banjo způsobem znázorněným dole, s bubnem ve vertikální poloze. Popruh je nutný pro hru ve stoje. Pro tebe bude ale snažší učit se hrát na banjo v sedě.
- levou rukou se snaž zahrát následující akordy. (v této knize bude vždy použito ladění Gdur, pokud nebude výslovně uvedeno jinak).
- Písmena v kroužcích znamenají prsty levé ruky, kterými tvoříš akordy. Tabulatura v intenetové podobě Scruggsovy školy
- M - prostředník
- I - ukazovák
- T - palec
- R - prsteník
- L - malíček
- Písmena nad grafy označují akordy.
- Vadí-li ti nehty při hraní, ostříhej je na krátko, aby se prsty mohly lehce pohybovat po strunách. Prsty se musejí stavět kolmo na struny a pevně tlačit na pražce. Každý prst musí přitlačovat vždy jen jednu strunu.
- Přejeď pravou rukou po všech strunách. Jsou-li prsty levé ruky ve správné poloze, akord zazní správně.
bude vypadat poněkud odlišněji - ale ne co do významu.
Cvič přechody G - C - D7- C - G tak dlouho, až budeš schopen bez chyb a váhání měnit akordy. Jasné a hladké provedení si vyžádá nějaký čas cvičení.
Zkus si zahrát následující písně, akordy měň jak je uvedeno. Toto cvičení má vypěstovat sběhlost ve změně jednoho akordu na druhý
My Cabin In Caroline
slova a hudba: Lester Flatt a Earl Scruggs
There's a G cabin in the pines,
in the Chils of CaroGline
And a Gblue-eyed girl is waiting there for D7me;
I'll be Ggoing back some day, and from Cher I'll never Gstay
And the Gcabin in the D7hills of CaroGline
Oh, the Ccabin in the shadow of the Gpines
And the blue eyed girl way down in CaroD7line;
Some Gday she'll be my wife, and we'll C
live a happy Glife,
In the cabin in the D7hills of CaroGline
Práce pravé ruky při scruggsově stylu hry.
Opatři si sadu prstýnků ( dva kovové pro prsty a plastikový pro palec ) a nasaď je tak jak ukazuje obrázek.
Malík a prsteník musejí být opřeny o blánu, tak a by měla ruka stabilitu a aby si s ní nemával. Považuji to
za nezbytné pro dosažení plné stability. Zjistil jsem, že moje pravá ruka je téměř dvojnásobně pevnější, jsou-li
opřeny oba prsty než když je opřen pouze jeden. Stříhej nehty těchto prstů na krátko, aby se nezařezávaly do blány.
Prsty se opírají v poloze označené na obrázku "X".
Všimni si, že hraješ-li v poloze "Y" ( v místě, kde blána přechází v krk), získáš hluboký dutý tón ve srovnání se staccatem, které zní, hraješ-li blízko kobylky v poloze "X". Tento měkký tón slyšitelný při hře v poloze "Y" je zejména působivý hraje-li se ještě ve vyšších polohách na hmatníku a tehdy se také využívá.
I když všechny zmínky při cvičení pravé ruky budou zdůrazňovat pouze polohu "X" a "Y", zkus změny tónu mezi těmito
polohami. Možná, že tam najdeš zajímavé barvy tónu.
Mohu doporučit ostré pikování na struny v těchto polohách, následované jemnějším. Cvič to aniž by se prsteník a malík dotýkaly blány. Pomocí těchto experimentů začneš téměř automaticky, bez nutnosti zvlášť se na to soustředit, přecházet z jedné polohy do druhé, abys získal různé tóny podle charakteru skladeb.
Chyba přístupu k ../tab/s-30-1_.mid !
Chyba přístupu k ../tab/s-30-2_.mid !
Tato technika hry v poloze "Y" se občas používá při hře vysoko na hmatníku po dobu přibližně jednoho taktu, abychom dostali zvláštní efekt, jako třeba v Ground Speed, nebo Shuckin'The corn.
Palec
Palec vždy brnká směrem dolů, zatímco prsty směrem nahoru. Já osobně dávám přednost vybrnkávání tónů melodie jak jen to jde palcem. Je nejschopnější rozeznít silnější tóny melodie. Jsem zastáncem názoru, že melodie má vystupovat z ostatní hry jak už jsem se o tom zmínil dříve.
Palec brnká směrem dolů na páté, čtvrté, třetí, druhé a zřídka na první struně (Příklad v "Pike County Breakdown").
Při hře musí být palec natočen co nejvíce.
Prostředník brnká směrem vzhůru na první struně, zřídka na cestách.
Ukazovák brnká na druhé a třetí struně, příležitostně na čtvrté a první struně.
Prstýnky musejí dosedat na struny plochou, jak nejvíce je to možné.
obr. dopadu prstýnků na strunu
Shrnutí - faktory ovlivňující kvalitu tónu banja.
1. Seřízení částí banja:
- Kobylka: kousek perleti na vrcholu kobylky může způsobovat ostřejší tón. Tenčí kobylka rovněž tón zaostří.
- Struník: Důležité je napětí.
- Blána: Napětí.
- Struny.
- Tonering.
- Rezonátor.
- Poloha "X" a "Y".
- Tlumení blány pomocí prstů, nebo dlaně mění tón.
- Silné brnknutí na tři struny zároveň vyvolá stejný efekt jako použití pedálu u klavíru.
- Použití prstýnků: Bude pro tebe pravděpodobně prospěšné naučit se hrát s prstýnky, ač ti to bude z počátku činit obtíže. Budou-li tě prstýnky brzdit v učení, odlož je. Učil jsem se bez prstýnků a trvalo to nějakou chvíli, než jsem si na ně zvykl. Mým hlavním zájmem je usnadnit ti začátky, tak abys začal tou nejlepší metodou, jakou znám.
Jsem si jist, že budeš mít mnoho lepších nápadů, než uvádím já v této knize. Ve skutečnosti, dávám-li rady, chtěl bych, abys to tak zkoušel, zároveň to ber pouze jako radu a zkoušej své vlastní nápady jak budeš pokračovat.
Shellin © 2009