Akordy
Abys zjistil jak jednoduché akordy ve skutečnosti jsou, doporučuji prostudovat tuto kapitolu a brzy uvidíš oč jde.
Utvoříš-li tři akordové hmaty, budeš schopen hrát všechny hlavní akordy, jak budeš postupovat po krku banja. Komplikace pravděpodobně nastanou se septimou, sextou, #, b, atd.
Sestrojil jsem následující schéma, abych vše názorně objasnil hned ze začátku. Sleduj schéma od hlavy krku až k poslednímu pražci. Věřím, že po několika durových akordech ti půjde i sexta, septima atd. Jinými slovy, během půl hodinky budeš tvořit všechny akordy obsažené v této knize. To ovšem neznamená, že si je za tuto krátkou dobu zapamatuješ. I když je snadno zvládneš nepodceňuj jejich důležitost. Vryj si je do paměti, tak abys byl schopen měnit akordy bez váhání a bez soustředění. Říkám tomu mít předstih před hudbou.
Akordy použiješ při vampingu a po větší část doby, kdy budeš doprovázet zpěv a ostatní hudebníky. Nemusím snad podotýkat, že se budou při mnohých písních rychle měnit.
Akord je kombinace 3 nebo více tónů, které se harmonicky mísí, znějí-li současně. Všimni si že volná pátá struna nemůže hrát ve všech akordech ( jak už o tom byla zmínka), jelikož by tóny kolidovaly a to by vedlo k disharmonii. Při ladění G bude 5tá struna dobře znít v akordech G, C, Es, Emol. Podívej se na dříve uvedené poznámky o použití kapodastru.
Zde jsou tři základní akordové polohy a prstoklad, který je použitý v následujícím přehledu na další straně.
Všimni si, že zatímco prsty jsou vždy ve stejné vzájemné poloze, akord se při pohybu po hmatníku mění každý pražec změní akord o půl stupně - jinak řečeno při posunu o jeden pražec postoupíš na stupnici o půltón).
Pohlédneš-li na základní polohu s ukazováčkem na všech čtyřech strunách, asi si těžko představíš jak rozdělit tento prst na všechny čtyři struny. Není to nutné. Polož pouze ukazováček napříč - tak jak ukazují obrázky. Jde-li o sextový, nebo septimový akord, přitlač malíček, nebo prsteníček na správné místo.
Na tomto schématu jsou znázorněny pouze hlavní akordy. Myslím si, že spíše porozumíš akordům, ukážu-li ti jak je tvořit, než aby ses rutinně učil jejich seznam nazpaměť. Nejsnadnější bude napřed uvést několik základních principů na klaviatuře ( na akordu G), naučit tě co je to nota s #, nota s b, celý tón a půltón. Pak tě úplné studium akordu A na banju a porovnání s klavírem naučí, jak tvořit jakýkoli akord na hmatníku v poloze jakékoliv oktávy.
Chromatická stupnice je řada tónů vzdálených od sebe půl tónu.
Chyba přístupu k ../tab/s34-7.mid !
Začni u "středního" C, počítej k dalšímu C - o oktávu vyššímu a zjistíš, že je to 12 půltónů směrem vzhůru, což
je totéž jako 6 celých tónů. Pokles o půltón směrem dolů nazýváme snížení a označujeme jej b (bé), zvýšení
označujeme křížkem tj #. Znaménko b, nebo # se ruší pomocí odrážky . Notě se pak říká
přirozená. Použije-li se znaménka b, nebo # před notou v taktu, považuje se nota za zvýšenou, nebo
sníženou po celou dobu taktu, stává se ale přirozenou v následujícím taktu, není-li uvedeno jinak.
příklady půltónů: C - C#, C# - D, E - F
příklady celých tónů: C - D, C# - D#, E - F#
Myslím si, že když znáš základ, můžeš tvořit:
1. Durový akord - se skládá z prvního, třetího a pátého stupně.
- prima je první nota a podle ní se jmenuje akord - Gé
- tercie je vzdálenost mezi prvním a třetím tónem - Há
- kvinta je o jeden a půl tónu nad tercií - D
Chyba přístupu k ../tab/s35-1.mid !
2. molový akord Gm je podobný jako durový, pouze jeho druhý stupeň je snížen o půl tónu
Chyba přístupu k ../tab/s35-2.mid !
3. Zvětšený akord v akordových značkách bývá označován jako G+
Chyba přístupu k ../tab/s35-3.mid !
4.Akord s přidanou sextou je přidána jedna nota - o jeden tón nad třetím stupněm.
Chyba přístupu k ../tab/s35-4.mid !
5.Septimový akord - stejný jako durový, je však přidána jedna nota - o jeden a půltónu nad třetím stupněm.
obr klaviatury akord
6.Snížené akordy
Jakýkoli akord může být snížen snížením všech tónů (vyjma prvního) o půltón. Jako příklad požijme např. předchozí septimový akord G, který přeměníme na snížený septimový akord G snížením druhého, třetího a čtvrtého stupně a ponecháním prvního.
obr klaviatury akord
Nyní aplikujme to, čemu jsme se naučili, na banjo. V ladění G je durový akord A na banju porovnán dole se stejným akordem na piánu. Prostuduj si dole uvedený akord na klavíru, abys pochopil jeho části. Všimni si, že bylo přidáno snížené E. Bude vytvořeno na 4. struně banja. E je ve skutečnosti i součástí akordu a proto může být přidáno na 4. struně a může tak vytvořit plně znějící akord
obr klaviatury a hmatníku
Převeď toto na Amol tak, že snížíš 2. stupeň.
obr klaviatury a hmatníku
Nyní utvoř akord A dur a zvyš 3. stupeň.
obr klaviatury a hmatníku
Všimni si, že nízké E hrané na 4. struně v durovém akordu nesmí zaznít ve zvýšeném akordu, protože by v něm nezaznělo harmonicky. Abys mohl použít 4. strunu pro plnější akord, musí být toto nízké E rovněž zvýšeno na F.
obr klaviatury a hmatníku
Nyní utvoř durový akord a přidej sextu.
obr klaviatury a hmatníku
Nyní zkus vytvořit septimový akord A
obr klaviatury a hmatníku
Nakonec zkus některé snížené akordy. Pamatuj, že snížíš všechny tóny, kromě prvního. Postačí, když přitiskneš ukazovák o jeden pražec níže pod durovým akordem a ostatní tóny vytvoříš pomocí ostatních vhodně umístěných prstů.
obr 2 klaviatur a 2 hmatníků
S tímto vysvětlováním a s pomocí tabulky akordů budeš schopen vytvořit jakýkoliv akord na banju v kterékoli tónině, aniž by ses je musel učit nazpaměť.
Praktická aplikace těchto znalostí tě naučí tvořit většinu akordů s použitím vhodného prstokladu, takže budeš moci hladce a rychle přecházet z kterékoliv ze tří základních akordových pozic do jejich molových, nebo septimových variací, které jsou od základních odvozeny. Nyní zahraj a cvič přechody od durového k mollovému, zpět k durovému, pak k septimovému a opět k durovému tak lehce, aniž by prsty zakopávaly.
obr 9 ti hmatníku
Celostránkový přehled akordů
Hlavní akordy v ladění G dur
Jak rozumět notám
Není nezbytné znát noty, abys mohl cvičit podle této knihy, protože vše je psáno v mnohem jednodušší tabulatuře,
což bude vysvětleno v následující kapitole. Je však důležité rozumět taktům. a tomu tě chci naučit.
Předně, notová osnova je rozdělena vertikálními čarami na části, které se nazývají takty. Každý takt má stejnou
časovou hodnotu.
Na levé straně každé osnovy je několik symbolů, jejichž význam musí být objasněn. Spirálovité znamení se jmenuje houslový klíč (G- klíč) a je ukončena té lince notové osnovy, kde se nalézá nota G. Hned za houslovým klíčem je tzv. předznamenání tj. skupina křížků, nebo béček, jimiž je označována stupnice ve které je skladba napsána. Je-li skladba ve stupnici C dur, není tam žádné předznamenání. Hlavní stupnice, se kterými se setkáš v této knize jsou:
- G dur - 1 křížek
- D dur - 2 křížky
- C dur
Hned za předznamenáním je označení rytmu. Je obvykle napsáno ve tvaru zlomku - 2/4, 3/4, 4/4. Spodní číslice znamená jaký druh noty se získá jedním úderem (ve zde uvedeném příkladu to jsou čtvrťové noty) a horní číslice vyjadřuje počet úderů v taktu.
Celá nota ( O - je nejdelší notou, proto se rovná čtyřem úderům). Jakoukoli notu, která by měla být delší, než celá nota proto musíš vyjádřit spojením noty celé a další noty. Všechny dole uvedené takty mají čtyři doby. Zkus si to spočítat.
Obr. čtyř taktů
Studuj tyto takty, dokud nepochopíš , proč jsou všechny časově stejně dlouhé.
Můj starší bratr Junie a moje starší sestra Eula May byli úplní fanatici co se týče zachování tempa. Začali hrát a zpívat společně píseň, třeba "Sally Goodwin" a potom za stálého hraní a zpěvu se rozešli každý na jinou stranu domu a jej obešli a sešli se na opačné straně. Jestliže pak hráli oba stejně byli spokojeni, že zachovali stejné tempo. (Zkus se svým banjem hrát podle metronomu, vyjdi přitom z místnosti a po chvíli se vrať. Poznáš dovedeš-li zachovávat stále stejné tempo. Dodnes nevím jak mohli můj bratr se sestrou určit, kdo "ujel", avšak s metronomem to bude objektivní.
V uvedeném příkladu se v notové osnově vyskytují pouze noty C. Každá linka a mezera představují stupeň ve stupnici, jak ukazuje následující schéma. Noty se mohou psát i nad, nebo pod notovou osnovou. V tom případě se pak používají tzv. pomocné linky, což je rovněž předvedeno. Melodie, které se hrají o oktávu výše, se mohou psát v osnově ve stejné poloze a je-li u nich toto znamení , znamená to, že se hrají o oktávu výše.
8 va
Prostuduj si následující notový záznam ve kterém je předvedeno co bylo vysvětleno v minulém odstavci. Pak si přečti kapitolu o akordech, která ti pomůže porozumět notám.
Obr. stupnice a obr hmatníku se zobrazením jednotl. strun na not. osnově
Následují další jednoduché symboly, které bys měl taky znát:
Na konci písně, nebo její části je dvojitá čára
Dvě tečky takto umístěné znamenají, že máš všechno opakovat od začátku, nebo od místa označeného opačně.
Tato značka % znamená opakovat předcházející takt. Je-li nad ním číslo, znamená to kolikrát opakovat předcházející takt
Často se při opakování hudební věty setkáš s tím, že poslední takt bude mít nad sebou toto znaménko: . Za dvojitou svislou čarou bude podobné znaménko s číslicí 2. Při opakování věty, jakmile přijdeš ke znamení 1. přeskoč takto označené takty a hrej 2. Jinými slovy, táž věta má různá zakončení.
Obr tab s různými zakončeními
obr a ukázka pomocných linek
Jak rozumět tabulatuře
Co je to Tabulatura? Je to systém zapisování hudby, kterého používali hráči na loutnu v šestnáctém století. V této knize se používá její zjednodušená verze. Aniž bys musel znát noty (musíš však rozumět rytmu) můžeš se snadno naučit hrát s použitím tabulatury, která je uváděna pod běžným hudebním zápisem.
Tabulatura se zapisuje na pěti linkách, které představují struny banja. Horní linka představuje první strunu banja, spodní- pátou strunu. Číslo na lince (struně) označuje políčko na kterém se má struna přitisknout. 0 - zamená prázdnou strunu.
Zde je ukázka. Má-li tvoje ruka vytvořit akord C, v tabulatuře to bude znázorněno takto:
Budeš-li chtít zahrát například stupnici D dur, začneš na čtvrté struně. V tabulatuře to bude vypadat takto:
Kterým prstem pravé ruky rozeznít strunu a jakým způsobem je znázorňováno písmeny pod tabulaturou.
- T - palec
- I - ukazovák
- M - prostředník
- B - brnknout přes všechny nebo některé struny (obyčejně palcem)
- H - příraz
- P - odtrh
- S- skluz
- Ch- vytažení struny
Použití ladících kolíků se označí « » podle toho, zda se ladí kolíkem nahoru » , nebo dolů «.
Shellin © 2009