Cvičení VI - forward roll a reverse roll
Existuje mnoho modifikací forward rollu, které budeš používat a možná vymyslíš ještě další. Některé z nich jsou zde předvedeny a bude užitečné je teď cvičit (stokrát):
Všchno jsou to důležité rolly, které budeš hodně používat. První je výborný pro vedení melodie palcem.
Další roll se taky hodně používá a poslední je nejtypičtější roll s přírazem, který bude uveden v kapitole "Vyšší technika levé ruky".Následuje další hodně používaný roll (stokrát):"Reverse roll" je kombinací "forward" a "backward" rollu (MITMITMITMIT), který bude probrán později. Zkoušej stále znovu a znovu "reverse roll" s cílem dosáhnout co nějvětší plynulosti (stokrát):
Vyzkoušej si skladbu "The Ballad of Jed Clampett" s použitím "forward" a "reverse" rollůExistuje mnoho použití pro "reverse" roll. Všimni si, že ve skladbě "Flint Hil Special" se mnoho krát používá. Existuje mnoho modifikací rollů, které mohou být odvozeny od předcházející melodie.
Jiným příkladem je použití základního rytmu, střídajícího se palce a "revese" rollu:Na tomto příkladu je předvedeno, že existuje mnoho rozdílných cest, jak odvodit melodii, nebo hudební efekt. Tím, že se naučíš mnoha způsobům a jejich použití v písní, budeš vybaven pro hru různými technikami, taže se nebudeš opakovat.
Cvičení VII - "bacward roll"
"Bacward roll" je další užitečný roll a je z určitých důvodů nesnadný. Musí se stále a stále cvičit. Často cvičím, a skoro si to ani neuvědomuji, na koleně. Je to dobrá metoda pro cvičení rollů, pokud ti nevadí, že se nad tím bude pozastavovat tvoje okolí.
Tento roll je s úspěchem použitý ve skladbě "Home Swee Home". Nalaď 4. strunu o dva pražce níže do C a zkus tuto první řádku:
Stále to opakuj, až to půjde hladce. Jistě si všimneš, že "Ground Speed" taky začíná"backwar" rollem. A nyní zkus celou píseň "Home Sweet Home":
Bill Keith mi ukázal cvičení pro opakování rollů, které může být užitečné i pro tebe. Přitiskni první strunu u pátého pražce a druhou u osmého pražce (oba tyto tóny budou G). Teď hrej palcem pravé ruky na páté struně, ukazovákem na druhé struně, a prostředníkem na první struně, cvič všechny rolly, které znáš - "forward, backward, reverse, roll se střídajícím se palcem (anglicky "alternating thumb") a jakýkoli jiný roll, který tě napadne.
Je nejlepší zkoušet, není-li nikdo nablízku - série G tónů může být velice popuzující pro každého posluchače, dokonce i pro tebe. Účelem tohoto cvičení je vypilovat rytmus tvé hry - časové vzdálenosti mezi tóny musí být stejné a hlasitost taky. A taky budeš-li plynule přecházet z jednoho rollu na druhý, při jejich změnách získáš větší plynulost což vylepří tvou hru. Budeš-li to navíc cvičit podle metronomu - tím lépe.Následuje schéma polohy levé ruky a série různých rollů (opakuj tisíckrát) :Cvičení VIII - vyšší technika levé ruky
Jsi-li spokojen jak si ovládl tento roll, zkus následující a cvič ho stále znovu a znovu. Je velmi důležitý a musíš ho ovládat tak, že budeš-li jej hrát, nebudeš už nad ním přemýšlet.
Všimni si, že zatímco prostředník levé ruky klouže od 2. ke 4 . pažci, první struna (D) je současně rozeznívána prostředníčkem pravé ruky. Opakuj tisíckrát: Tento roll musíš důkladně cvičit, abys s ním zcela srostl. Pozorně poslouchej, jak se má hrát. Často se používá pro ukončení pasáže písně a někdy se dokonce používá k zahájení pasáže, jako třeba u "When I Left East Virginia", kterou si můžeš poslechnout z alba "Hard Travelin - The Ballad of Jed Clampett."Ukazuji dále jiný roll, který běžně používám pro ukončení pasáže, ale raděj jej jěště necvič a odlož jej na pozdější dobu. Jako opakování cvič skluz s rollem pro střídající se palec (stokrát): Nyní zkus "forward roll" (přední roll) s přírazem dle následující tabulatury. Opakuj každý takt zváštť a to první takt stokrát, ostatní tisíckrát.Při hraní tohoto rollu přitiskni druhou strunu ukazovákem levé ruky (u druhého pražce) a pak přiraž prostředník na třetí pražec.Nyní si vyzkoušej přírazy k dlani a od dlaně (pulloff, pushoff) podle situace při cvičení hojně použivaného "reverse" rollu: (tisíckrát)Nyní zkus zahrát "Flint Hill Special", který je složen z těchto nových rollů vyšší techniky levé ruky. (str. )Cvičení IX - vyplňující vyhráv ky (fill-in licks)
Když ve skladbě ukončíš melodický úsek na banjo, nastává často pauza před nástupem zpěváka, nebo jiného nástroje. V této pauze přidá banjo několik jemných vyhrávek. Pokusím se uvést několik příkladů.Jednoduchou vyhrávku (mezihru) uslyšíš na konci první pasáže pro banjo ve skladbě "Hor Corn, Cold Corn" z alba "Carnegie Hall". Tutéž vyhrávku uslyšíš při zahájení sóla pro banjo ve skladbě "My Wandering Boy", "Blue Ridge mountain Home", "My Cabin in Caroline" a "When I Left East Virginia." Z alba "Carnegie Hall" si poslechni "Yonder Stands Little Maggie". Vyplňující vyhrávka na konci sóla je takové povahy, že může být opakována dle potřeby než nastoupí zpěvák: Tutéž vyhrávku můžeme zahrát ve vyšší poloze a bude vypadat potom takto: Zakončení, které uslyšíš na konci druhého banjového sóla ve skladbě "Salty Dog" z alba "Carnegie Hall" a rovněž na konci banjového sóla ve skladbě "Roll im My Sweet Baby's Arms" vypadá takto: Na konci druhého banjového sóla v "Salty Dog" je tato mezihra: Použil jsem ji i na konci prvního banjového sóla ve skladbě "Your Love is Like a Flower". Následuje drobná působivá vyhrávka, která se může hrát stále dokola. Můžeš ji uslyšet na konci doprovodu houslí ve skladbě "Footprints in the Snow" a ve skladbě "I Wonder Where You Are Tonight." Jiná cesta k podobnému zvukovému efektu (každé dvojtaktí můžeš do nekonečna opakovat):: Možností je ovšem celá řada. Následuje několik dalších. Taky tyto příklady je možno opakovat do nekonečna: Poslední se hodně používá a můžeš jej slyšet na konci úvodního sóla u skladeb "Hello Stranger", "Doing my Time", "Down the Road", a v posledním sólu skladby"Your Love is Like a Flower".Shellin © 2009