Cvičení v pickingu
Než začneme s cvičením, je důležité, abys už uměl číst tabulaturu, odpočítat několik základních taktů a abys byl obeznámen se svým banjem.
Metoda, kterou tě budu učit je nejsnadnější jakou i mohu představit. Začneš s méně náročnými základními způsoby hry a technikami, z nichž pak budeš dále vycházet. Je proto důležité, abys přistoupil k těmto cvičením v to pořadí, jak jsou uvedena v knize. Je důležité, aby ses dobře naučil cvičení, než přistoupíš k dalšímu. Nesnaž se naučit se příliš mnoho najednou. Jde-li o to naučit se jen několika akordům, stále to opakuj, až to dokážeš bez velkého úsilí.
Cvičení v této části jsou sestavena tak, aby ses naučil obecné základní postupy hry a techniky, které používám já. Až se je naučíš, zjistíš, že všechny nové způsoby hry se kterými se můžeš setkat, budou pravděpodobně variací těch, které ses už naučil, nebo částí jiných způsobů, sestavených dohromady.
Ve většině případů jsem raději používal úseky písní, než celé písně. Je tomu tak proto, aby ses spíše soustředil na seznámení se způsobem hry, než na učení vlastních písní.
Nemusíš být rozladěn z toho, že v této části najdeš jen útržky písní na kterých se budeš učit, protože celé skladby budou uvedeny v písňové části knihy. Mnohdy budeš možná hrát píseň jinak, než jak ji znáš z jiných nahrávek. To proto, abych předvedl určité principy a způsoby hry. V každém případě, písně, tak jak jsou napsány v písňové příloze této knihy jsou ve stejném provedení, jako na mých posledních nahrávkách. Za názvem písně bude uveden název alba ze kterého je píseň vzata, aby ses mohl orientovat.
Ve cvičeních postupuj pomalu a neuspokojuj se dříve, dokud je nebudeš přehrávat plynule. Nedělej si starosti s tím jak rychle pikuješ. Krása hry spočívá v tom jak lehce a jasně zaznívají jednotlivé tóny a ne v tom, jak rychle jsi je schopen odbrnkat. Budeš-li houževnatý, rychlost se časem dostaví. Pak jí budeš moci použít, až toho bude zapotřebí.
Spolu s touto knihou, nebo hrátce poté, bude vydáno album, které bude odpovídat cvičením v této části knihy. Při tvém cvičení ti album pomůže snadno slyšet a porozumět - i když je předložena úplná tabulatura a tempo- to, že cvičení uslyšíš, ti velmi pomůže. Nyní jsi připraven zahájit první cvičení.
Cvičení 1. - základní rytmus
Cvičení tě naučí tvořit základní kostru písně. I když budeš dokonalým hráčem na banjo, budeš používat tento základní rytmus jako oporu při přehrávání akordů.
Současné brnknutí třemi prsty ("binch") sestává z brnknutí palcem směrem dolů ( na 5. struně) a ze současného
brnknutí prostředníkem a ukazovákem směrem vzhůru na 1. a 2. struně. Použití druhé struny tě zde vede k návyku
rozeznívat plný akord. Dále v této knize může někde tabulatura vyžadovat současné brnknutí pouze palcem a prostředníkem,
ale radím, aby se použilo i ukazováku všude tam, kde druhá struna dobře zní a pozvedne úroveň hudby.
Nalaď své banjo na G, zapři správně prsty a zkoušej následující, za hlasitého počítání stále dokola:
- (1)palec brnkne směrem dolů na 3. struně
- (+) pomlka - struny neznějí, ale ty řekneš hlasitě "a"
- (2) "pich" - palec brnkne směrem dolů na 5. struně, prostředník směrem vzhůru na 1. struně,
ukazovák směrem vzhůru na 2. struně - vše současně - (+) pomlka - opět řekni hlasitě "a"
- (3) palec brnkne směrem dolů na 4. struně
- (+) pomlka
- (4) opět "pinch"
- (+) pomlka
Zkoušej to stále znovu a počítej si. Až to budeš provádět zcela hladce, přidej levou rukou akord C a pravou rukou dělej stále totéž. Až přidáš akord D7, proveď "pich", ale bez použití palce, potože v ladění G by nezněla pátá struna v akordu D harmonicky. Každý jednotlivý takt (akord) opakuj stokrát po sobě.
Cvičení 2 - práce palce
Předně bude třeba učinit prsty pravé ruky pružnými.
- (1) palec brnkne směrem dolů na 5. struně
- (2) ukazovák brnkne směrem vzhůru na 2 . struně
- (3) prostředník brnkne směrem nahoru na 1. struně
Tomu se říká "forward roll". Stále jej opakuj až to budeš provádět lehce a plynule. Rychlost není v tomto stádiu důležitá, hlavní je lehkost s jakou to provádíš.
Nelze ani dost dobře docenit význam palce při hře na banjo. Vyzkoušej si následující postup se střídajícím se palcem:
- (1) palec brnkne směrem dolů na 4. struně
- (+) ukazovák brnkne směrem vzhůru na 2. struně
- (2) palec brnkne směrem dolů na 5. struně
- (+) prostředník brnkne směrem vzhůru na 1. struně
- (3) palec brnkne směrem dolů na 3. struně
- (+) ukazovák brnkne směrem vzhůru na 2. struně
- (4) palec brnkne směrem dolů na 5. struně
- (+) prostředník brnkne směrem vzhůru na 1. struně
Toto cvičení si hlasitě odpočítej, hrej pomalu, ale plynule, stále dokola. Zpočátku se to může zdát obtížné a těžkopádné avšak trpělivostí a cvičením to překonáš. Všimni si, že je vypuštěn akord D, protože 5. struna zní disharmonicky. Každý takt opakuj tisíckrát.
Při tomto způsobu hry začíná palec pracovat směrem dopředu a zpět a tak se připravuje na svoji hlavní úlohu - být nositelem melodie. Nyní zkusme spojit 1. a 2. cvičení dohromady. První dva takty hrej po sobě a opakuj stokrát, pak zahrej dohromady třetí a čtvrtý a opakuj rovněž stokrát. Pak hrej celé cvičení dohromady. Počítej hlasitě a hrej pomalu:
Cvičení 3. - glisando
Glisando je jednoduchá technika levé ruky, která s minimálním úsilím upravuje tón. Často se používá k zahájení skladby, nebo k úvodu do fráze ve skladbě. Provádí se prostředníkem levé ruky, který je silný a dobře ovladatelný. Stiskni 3. strunu u druhého pražce. Brnkni na třetí strunu palcem pravé ruky, pak sklouzni prostředníkem ke čtvrtému pražci. Výsledkem je vázaná nota. Opakuj to stále dokola.
Nyní zkus skluz z druhého pražce na pátý na čtvrté struně
Pokračuj skluzem v kombinaci se základním rytmem, který už umíš: (opakuj tisíckrát)
Dále zkus skluz při rollu se střídajícím se palcem: (opakuj tisíckrát)Dále zařaď skluz do sloučených cvičení
I. a II. (tisíckrát)
Jsi-li přesvědčen, že všechna předchozí cvičení dobře ovládáš, jsi připraven pro první píseň.
Cripple Creek
z alba "Foggy Mountain Banjo" aranžmá Earl Scruggs
Cvičení IV - Příraz (hammering on)
Při hře na banjo můžete některé tóny rozeznít levou rukou. Jednou z metod je přírazení struny na hmatník tak prudce, že se struna rozezní a vytvoří tón. Říká se tomu příraz (angl. hammering on, nebo pouze hammering). Brnkni například palcem pravé ruky na prázdnou strunu. Nyní přiraz prostředník levé ruky třetí strunu u druhého pražce. Při tomto úderu musí dopadnout prst na strunu prudce z výše asi 2 cm nad hmatníkem. Opakuj tisíckrát.
Přitom nejde vždy o prázdnou strunu. Například, stiskneš-li druhou strunu u druhého pražce ukazováčkem, můžeš udeřit
prostředníčkem u třetího pražce:
Tímto cvičením se ale nyní nezabývej - je zde uvedeno pouze pro ilustraci. Zkus
hammering na základním rytmu - opakuj tisíckrát:
Nyní zkus, pomalu toto (tisíckrát):
K rollu se střídajícím se palcem přidej příraz (hammering):
A nyní zkusíme tyto nové kombinace rolů ve skladbě "Cripple Creek":
Než přejdeš k dalšímu cvičení levé ruky vyzkoušej si modifikaci "forward rollu" (předního rollu). Pečlivě cvič tyto dva takty, každý zvláštˇ tisíckrát:
A nyní je aplikuj na skladbu "Cripple Creek":
A od této chvíle už nebude třeba abys nahlas počítal, potože můžeš hrát společně s nahrávkou a podle ní udržovat rytmus.
Cvičení V - odtrh k dlani (pulling off) a odtrh od dlaně (pushing off)
Odtrhem vytváří levá ruka velice atraktivní zvuk. O hlavním účelu tohoto stylu se dozvíš v odstavci o pomoci levé ruky ruce pravé. Odtrh způsobí rozeznění dalšího tónu na struně na kterou brnkla pravá ruka. Toto by bylo prakticky velice obtížné, kdyby se zároveň nepoužívalo levé ruky způsobem, který je dále popsán.
Přitiskni prostředníkem první strunu u druhého pražce. Brnkni na první strunu prostředníkem pravé ruky, potom zazáhni směrem k dlani za první strunu prostředníkem levé ruky. Až budeš toto cvičit, dbej na to, aby tón, vytvořený levou rukou, byl stejně hlasitý, jako tón vytvořený rukou pravou. Toto je dobré cvičení levé ruky a hlavě bude mnohokrát používáno. Opakuj tisíckrát:
Odtrh levou rukou nerozeznívá vždy jen prázdou strunu. Často budeš používat odtrh na struně, kde bude již prst přimáčknutý na některé políčko hmatníku.
Toto prozatím necvič - tento roll je pouze pro ilustraci - později ho použiješ. Nyní následuje dobré cvičení - pouze pro levou ruku. Udeř prostředníkem na prázdnou první strunu a vzápětí a to tíméž prstem brnkni směrem k dlani. Opakuj stokrát:
Dále přidej odtrh směrem k dlani (tisíckrát):
Až dosud sjme mluvili o odtrhu (pullingu) směrem k dlani. Další možnost odtrhu je směrem od dlaně, což má za následek naprosto stejný tón jako odtrh směrem k dlani. Kdy se má ten který způsob použít? To záleží na tom, ve kterém směru odtrhující prst (obvykle prostředník) postupuje. Například, v následujícím taktu prostředník levé ruky brnkne směrem od dlaně u 2. pražce 3. struny, pak přejde k 2. pražci 4. struny. Pak pravý palec brnkne na 4. struně, která je nyní přitisknutá prostředníkem. Zkoušej tento manévr stále dokola (tisícktát):
S použitím téže techniky (odtrh od dlaně) zkoušej znovu a znovu tyto rolly s cílem dosáhnout lehkost a jasnost tónů (tisíckrát):
Nyní zkus rolly se střídajícím se palcem. První odtrh (P) představuje odtrh k dlani, druhý (P) směrem od dlaně. (stokrát):Nyní vyzkoušej tyto nové prvky ve skladbě "Cripple Creek":
Nyní cvič další užitečný roll (tisíckrát):
Nyní ho použij v refrénu skladby "Cripple Creek":
Shellin © 2009